Publikációk

Nálam az írás, a blogok, a könyvek, mind felkérés alapján indultak. Részben ventilálásként, részben a tapasztalatok megosztásáért, de sokat érzékenyítési, elgondolkodtatási céllal írok. Szerencsés vagyok, hogy ezeket a lehetőségeket a kezdetektől folyamatosan és sokfelé megkapom.

Könyvek

A könyveim többsége a vizuális neveléshez, pedagógiához kötődik, vagy az ezzel összefüggő szociális munkához.

Láthatatlan Magyarország
Tea Kiadó, 2017
Bukdácsoló esélyegyenlőség

Underground Kiadó, Budapest 2011

Kompetenciafejlesztés a művészetek eszközeivel

Prolog Kiadó, Nagyvárad, 2010

Varázslatos rajzok

Szlovákiai Magyar Pedagógusok Szövetsége, 2008

Projektpedagógia a hátrányos helyzetű tanulók oktatásában

Educatio, 2008

Rajzolni jó!
Ötlettár vizuális nevelést tanítók számára

Educatio, 2008

Nézzünk körül együtt!
Kompetenciafejlesztő módszertani kiadvány

SuliNova, 2007

Alkossunk együtt!
Kooperatív módszertani kiadvány

SuliNova, 2005

Tankönyvek
Alkotni jó! 1., 2., 3., 4. osztály, Vizuális nevelés 9-10. évfolyam – társszerzőként

Pedellus Kiadó, 2001-2006

Cikkek, tanulmányok

Próbáltam összegyűjteni, többségét szerintem sikerült is. Nyilván van, ami kimarad (pl. a csak nyomtatásban megjelent írások, konferenciakötetek fejezetei stb.).

John Oates & Nóra L. Ritók: The role of art education in children’s development in Young Children’s Play and Creativity (Routledge, London, 2018)

Paul Tough: Adjunk esélyt a gyerekeinknek! Utószó L. Ritók Nórától (HVG könyvek, 2018)

Nők a szegregátumokban (L. Ritók Nóra írása 2017. május 5. agostonlaszlo.hu/blog)

Részlet az Összebeszélünk konferenciakötetből (2016)

A szegénység térségi bélyege (Hajdú-Bihari Napló, 2016. február 27.)

A Gyermekkultúra jelen(tőség)e ELTE TÓK konferenciakötet (Művészettel az integráció felé)

Civilségem története (Ezredvég 2015. szeptember 10.)

Az integráció nehézségei (Liget, 2015. június 10.)

Egy szelet a szegregátumok világából (Ezredvég 2015. május 06.)

“Azt akarom, hogy a tömegekkel történjen valami” (tehetseg.hu, 2015. március 17.)

Részlet a Digitális Nemzedék Konferencia (2014) kötetből, a Műhely c. fejezetből

Boldogságkeresés az oktatásban (Ezredvég, 2014. május 06.)

Mindennapi kis csodák (Ridikül, 2014. március 20.)

A látványhűség karrierje és torzulásai (Liget, 2014/3.)

The positive influence (ETA 8.3_2_visual essay_Bodoczky & Ritok)

Boldogságkeresés az oktatásban (Ezredvég 2014. május 6.)

A látványhűség karrierje és torzulásai (Liget 2014/3)

Részlet a Digitális Nemzedék Konferencia (2014.) kötetéből, a Műhely c. fejezetből

Mi lesz veled, művészetoktatás? Tapasztalataim és vágyaim a művészeti nevelésben (Esély  2011/6, Magyar valóság)

Gyermekszeretet, gyermekközpontúság a vizuális nevelésben ((Hogyan szeressük a gyerekeket? Korczak és magyar gondolkodók írásai, Unicef, Elte Eötvös Kiadó, 2011.)

Civil jelentés a gyerekesélyről, 2011 (202-208. oldal, Gyerekesély Közhasznú Egyesület 2012)

Másfajta iskolamodell (Taní-Tani, 2009/2)

Mit jelent cigánynak lenni? (Támpont, 2008/4.)

Művészeti nevelés és hátrányos helyzet (Taní-tani, 2008/1.)

Az Igazgyöngy Alapfokú Művészetoktatási Intézmény (Kapocs, 2007/4.)

Vizuális nevelés hátrányos helyzetű gyerekekkel (Fejlesztő Pedagógia 2007/1.)

Fejéről a talpára (Ismeretek a cigányságról, a cigányokért, TEGYESZ, 2004.)

Süss fel Nap (Pedagógiai Alternatívák Központja, 1999.)

Blogok

Az első blogom, a „Nyomor széle” 2009-ben indult az FN-en, majd átvittem a HVG oldalára. Nagyon jó helyen van itt, sokan olvassák, sokakhoz elér. Hetente egy bejegyzést írok ide. A másik blog az Átlátszón az adományozási kultúránk fejlesztésért íródik, ide kéthetente teszek fel posztot. Ahova rendszeresen írok még, azokat is itt sorolom fel.

HVG Nyomor széle blog
https://nyomorszeleblog.hvg.hu/
Atlatszo.hu Blog az adományozásról
https://szocio.atlatszo.hu/szerzo/ritoknora/
HVG.hu Vélemény rovat (38 bejegyzés)

Sikersztori? (HVG.hu 2017. október 16.)

Apró civil kérdések (HVG.hu 2017. április 19.)

Szegregáltan integrálni? (HVG.hu, 2016. december 31.)

Tanodamutyi (HVG.hu, 2016. december 6.)

Kettőslátás (HVG Hetilap, 2016. szeptember 7.)

Szegény gyereknek nem jár jó iskola (HVG.hu 2016. január 21.)

Klinghammer egyszerű befőttje (HVG.hu, 2016. február 16. )

Türelmetlenség, vagy türelem (HVG.hu 2015. december 30.)

Hajrá, tanodák! (HVG.hu 2015. november 19.)

Csak könyörületesen (HVG.hu 2015. augusztus 20.)

A gyerekszegénységről (HVG.hu 2015. 2015. 08. 20.)

Idősgondozás, nyúlketrec nélkül (HVG.hu 2015. január 21.)

Aki éhes, és aki nem (HVG.hu, 2014. december 4.)

Szakértelem polgármesteri ajánlással (HVG.hu, 2014. november 25.)

Balog és a családtervezés (HVG.hu, 2014. október 14.)

A szabályozás művészete (HVG.hu, 2014. szeptember 12.)

Tanévnyitó 2014: a finomodás éve (HVG.hu, 2014. szeptember 01.)

Esélyegyenlőség, (nem)csak papíron (HVG.hu, 2014. augusztus 15.)

Jó civil, rossz civil (HVG.hu, 2014. augusztus 4.)

Az új szakértők világa (HVG.hu, 2014. július 15.)

A célcsoport meghatározása (HVG.hu, 2014. június 12.)

Elvesző bizalom (HVG.hu, 2014. április 11.)

Bábszakértők az oktatásban (HVG.hu, 2014. március 4.)

Közmunkásképzés: a helyzet reménytelen, de nem súlyos (HVG.hu, 2014. január 13.)

A szülők átnevelése kezdetét veszi (HVG.hu, 2013. szeptember 09.)

A leszólások kora (2013. augusztus 27.)

Újratervezés nincs? (HVG.hu, 2013. július 22.)

Tanévzáró után (HVG.hu 2013. június 17.)

Hidegtartás? (HVG.hu, 2013. május 29.)

Külön ország -külön iskola (HVG.hu, 2013. május 25.)

Hangversenybérlet és pedagógusetika (HVG.hu, 2013. május 17.)

Jogvédő dogmatika (HVG.hu, 2013. április 17.)

Fehéren-feketén (HVG.hu, 2013.  április 15.)

Egy rém erkölcsös ember (HVG.hu, 2013. február 21.)

Élet a segélyplafon alatt (HVG.hu, 2012. október 28.)

A Nagy Ember a minisztériumból beszél, s sietve távozik  (HVG.hu, 2012. október 7.)

Mi tegyen egy iskolaigazgató az új oktatási rendszerben? (HVG.hu, 2012. augusztus 1.)

Tanévzárás (HVG.hu 2012. június 19.)

Taní-tani Online (66 bejegyzés)

2015. szeptember

A két világ

A nyomor széle. Bejegyzések L. Ritók Nóra blogjából

Akkor most mi a helyzet a szegregációval?

Egy újabb könyv

Gondolatok Bada Márta kiállításához

Helyzetbe hozni vagy otthagyni?

Hogyan lehetne?

Hősünk vétója

Iskolaigazgatók

Kereszt, így vagy úgy

Két világ 2014-ből

Kettő az egyben

Ki a jó pedagógus?

Látványközpontúság vagy élményközpontúság?

A jövő záloga a gyermek

A másik oldal

A pedagógusok szabadságáról

Államosítás

Az egyházi iskolák és a szegregáció

Az értékelés funkcióvesztése

Az új tanév

Csak türelem, csak az kell

Egy kis elmélkedés….

Egy másfajta iskolamodell

Egy projekt tapasztalatai

Életcélok

Felsőoktatás…

Gondolatok a törvénytervezetről

Hatások és integráció

Hídprogram

Hogy is van ez?

Hova lettek a harcos iskolaigazgatók?

Kérem szépen, nem lehetne valahogy másképp?

Mi lett volna, ha…

Miért is nem sikerül?

Motivációs színterek…

Művészeti iskolák HHH-s helyzetben

Művészeti nevelés a nyomor szélén

Művészeti nevelés és hátrányos helyzet

Ritók Nóra: Nem csinálod? Nem hoztad? Egyes!

Nem érzik vagy nem értik?

Nem kellene törődni

Nem kellett volna

NEMzeti

Ösztöndíjak

Paradigmaváltás üzleti alapon

Pedagógiai módszerek és integráció

Pedagógusok

Tanoda

„Palackposta” Üzenet a másképp gondolkodóknak

Lehet-e órán palacsintát sütni?

Méltányos oktatás?

Miben van a titok?

Miért olyan nehéz az integráció?

Nyári élmény – kicsit másképp

Óvodások az Igazgyöngyben

Szabad iskolaválasztás és integráció

Szabálykövetés vagy öntörvényűség?

Szegregáló pasztoráció

Tanítunk-e eleget a szegénységről?

Tehetséggondozásról, kicsit másképp

„Jó gyakorlatok”

Helyzetbe hozni vagy otthagyni

Szabálykövetés vagy öntörvényűség?

Őszinte kitárulkozás vagy rasszizmus?

Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesületének honlapja (67 bejegyzés)

Mit (nem) old meg a szakképzés átalakítása?

Esélyegyenlőségi napló

A fejtetű problémája 1961-ben és 2009-ben

Út előlük vagy út hozzájuk?

A gyerek tehát nem eszik

Mesterkőműves

Apja jól elfenekelte

Tehetség és esélytelenség

A szerződés

Csak egy pedagógiai asszisztens

Emberibb kommunikációt!

Fejlesztések, eredményességek – papíron

Boldog szegények? Avagy ki számíthat sikeresebb életpályára?

Szabad a buktatás!

A lány

Szigor és agresszió

Konferenciák üzenetei

A roma stratégia felzárkóztatás nélkül biztos kudarc

Csak pozitívan…

Kinek kellenek?

Szigor, büntetés, buktatás

A „portás bácsik”

Etikai kérdések

30 perces órák alsó tagozaton

Szelektív tehetséggondozás

Pályázatok

Őszi szünet

A speckósok

Szakma, kritika, politika

Bizalom

Antiszemitizmus, rasszizmus

Nem nagyon értem… most akkor mi lesz? 

Gondolatok a pedagóguszerepről

Együttműködések a közoktatásban

Beíratkozás 

Pályázatok, beavatkozási pontok 

A szegénység nem etnikai kérdés

Együttműködések a közoktatásban 

Tanártípusok? Vagy valami más? 

Az a tekintélyelvű világ már nem visszahozható 

Integráció vagy nívócsoportos oktatás 

A „nincs” határozza meg a gyerekek gondolkodását 

A művészet hídja

Birka iskola 

Egy héttel az iskolakezdés előtt 

Eszköztelenül 

Üzleti siker, vagy problémamegoldás? 

Álproblémák? Tényleg? 

Pedagógus továbbképzések 

Az eszköztelenségtől a kiégésig 

Szülői értekezlet 

Egészséges lelkületű gyerekek 

Egy nem reprezentatív statisztika 

Hogyan viszonyuljunk a szegénységhez? 

A szegregálódás folyamata 

Az integráció gátjai a terepi tapasztalatok tükrében 

“(Jobb felől üt) nekem fütyül, (Bal felől üt) s nekem fütyül” 

Újabb csatát vesztett az integráció 

Sajátosan magyar oktatási szegregáció 

Mi lesz veled, Brigitta? 

Társasjáték verseny 

A szociális készségek eróziója 

Tanodák esélytelenségben 

Civil segítség 

Mese és valóság 

Szegregáció

Az arányvesztés béklyójában